www.pediatriepropraxi.cz / Pediatr. praxi. 2024;25(2):122-126 / PEDIATRIE PRO PRAXI 123 PRO SESTRY Psychický dopad enurézy na dítě a rodiče dalšími fyziologickými, behaviorálními a psychickými probl my. Negativně ovlivňuje kvalitu života z důvodu p erušovan ho spánku, snižuje výkonnost dítěte a schopnost učení, zhoršuje paměť, sebevědomí dítěte a ztěžuje jeho za azení do kolektivu (1, 11). P i záchytu dětí s enur zou může nejvíce pomoci PLDD, který by se měl aktivně na tento probl m rodičů a dětí dotázat p i preventivních prohlídkách v 5, 7 a 9 letech věku (1). Pečlivá klinická anamn za je základem hodnocení enur zy. Lze využít i standardizovan dotazníky hodnotící pomočování. Rodič s dítětem vyplní pitnou a mikční kartu, kalendá suchých a mokrých nocí. Důležit jsou tak informace ohledně vyprazdňování stolice (enkopr za, obstipace) (12). Diagnostick postupy dále zahrnují fyzikální vyšet ení dítěte, vyšet ení moči, ultrazvuk močov ho měchý e a ledvin. U menší části pacientů se v p ípadě pot eby doplňují specializovaná vyšet ení. L čba enur zy u dětí zahrnuje režimová opat ení (úprava pitn ho a mikčního režimu, motivace dítěte a rodičů) (1, 13). Podstatná je adherence dítěte i rodičů k l čbě a postoj rodičů či širšího okolí k dan problematice (14). Na základě evidence base medicine je doporučován enuretický alarm a desmopresin. Pokud režimová opat ení, l čba enuretickým alarmem a desmopresinem nevedou ke zvládnutí enur zy, podává se kombinovaná l čba desmopresinu s anticholinergiky, a možná je i l čba tricyklickými antidepresivy v monoterapii nebo opět l pe v kombinaci s desmopresinem. Terapii pak ídí dětský nefrolog či urolog (1, 15, 16). Cíl práce Cílem p ehledov práce bylo sumarizovat a analyzovat relevantní studie vztahujících se k vnímání enur zy z pohledů dětí a jejich rodičů. Metodika Pro vyhledávání relevantních studií byly použity elektronick databáze (Bibliographia medica Čechoslovaca, MEDLINE, ProQuest, PubMed) a následující klíčová slova v česk m jazyce: enur za, pomočování, dítě, rodina, chování enuretiků, vnímání enur zy, psychosociální probl my, kvalita života a v anglick m jazyce: enuresis, bedwetting, child, family, enuresis behaviour, perception of enuresis, psychosocial problems, quality of life. Z analýzy byly vyloučeny: studie publikovan p ed rokem 2014, studie v jin m než česk m, anglick m jazyce a studie zpracovan formou p ehledov studie nebo metaanalýzy. T ídění nalezených důkazů bylo realizováno prost ednictvím PRISMA diagramu (17). Výsledky V odborn literatu e se v současnosti objevuje ada studií zabývajících se problematikou enur zy. Většina z nich je však zamě ena na účinek farmakologických či nefarmakologických intervencí a nevěnují se problematice vnímání psychických probl mů spojených s enur zou u dětí (Tab. 1) a jejich rodičů (Tab. 2). Námi stanovená krit ria splňovalo celkem 13 relevantních studií. Vnímání enurézy z pohledu dětí Analýza námi analyzovaných výsledků potvrzuje psychologicko-emocionální probl my enuretických dětí. Mezi důležit rizikov faktory enur zy pat í nap . závažnost enur zy, věk dítěte, rodinná anamn za (výskyt enur zy v rodině – sourozenci, rodiče), noční polyurie, porucha spánkov ho buzení a dysfunkce močov ho měchý e, nižší socioekonomický statut, kdy rodina může probl m zanedbávat či bagatelizovat (18, 19, 20). Sekundární enur za může být způsobena faktory, jako jsou infekce močových cest, diabetes mellitus a emoční stres (21). Enur za pak může mít dopad na emoční oblast dítěte v mnoha směrech. Může docházet k horšímu zapojení do rodinných aktivit až po další sociální probl my jako nap . narušen vztahy s vrstevníky. Ring et al. (22) potvrzují, že děti s noční enur - zou mají narušen sebevědomí a zhoršená kvalita jejich života ovlivňuje vztahy s p áteli. Objevují se probl my v sociálním vývoji a mezilidských vztazích (23, 24). Děti s enur zou mají vyšší frekvenci emočních p íznaků, negativního chování, p íznaky nepozornosti a prosociální probl my, jako je nap . nedostatek empatie, strach pomoci druhým z obavy z odmítnutí či neúspěchu, nízk sebevědomí, kter v dítěti vyvolává pocit neschopnosti adekvátní pomoci (25). Hamed et al. ve sv m výzkumu uvádí (25), že chlapci měli ve srovnání s dívkami závažnější p íznaky poruch chování a prosociální probl my, zatímco dívky měly závažnější emoční p íznaky. Noční enur za je široce vnímána i v komunitě a je zdrojem stresu pro děti i jejich rodiče. Koca et al. (23) tak poukazují na ztrátu sebedůvěry a rozvoj deprese Tab. 1. Vnímání noční enurézy z pohledu dětí Autor/rok/stát Typ studie Metoda sběru dat Velikost souboru Výsledky Ayribas et al., (2023), Turecko (24) Případová, kontrolovaná studie. Kvantitativní: Kern’s Security Scale, SelfPerception Profile. 81 dětí Nejisté styly připoutání, negativní problémy s vnímáním sebe sama. Oztorun et al., (2022), Turecko (26) Průřezová, deskriptivní studie. Kvantitativní: dotazník CDI, škála SASC-R. 167 dětí Pozitivní korelace mezi skórem sociální úzkosti a deprese u dětí s enurézou. Hamed et al., (2021), Egypt (25) Průřezová studie. Kvantitativní: dotazník SDQ. 140 dětí Děti s enurézou měly vyšší frekvenci emočních příznaků, negativního chování a problémů ve vztazích s vrstevníky. Mohsenzadeh et al., (2017), Irán (27) Průřezová, deskriptivněanalytická studie. Kvantitativní: dotazník SSIPPE. 100 dětí Byla zjištěna porucha příjmu potravy, porucha spánku, hyperaktivita, úzkostná porucha. Ring et al., (2017), Švédsko (22) Prospektivní studie. Kvantitativní: dotazník PinQ. 46 dětí Narušené sebevědomí a vztahy s vrstevníky. Thomson et al., (2015), Tchaj-wan (19) Případová, kontrolní studie. Kvantitativní: dotazník TSCS, škála BERBS. 191 dětí Pomočování má negativní vliv na psychologické problémy. Koca et al., (2014), Turecko (23) Kontrolovaná studie. Kvantitativní: dotazník PHCSCS, CDI. 84 dětí Enuréza je vnímána v komunitě a je zdrojem stresu pro děti i jejich rodiny.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=