Pediatrie pro praxi – 4/2024

PEDIATRIE PRO PRAXI / Pediatr. praxi. 2024;25(4):200-204 / www.pediatriepropraxi.cz 204 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Předoperační úzkost a její prevence kteří jsou ohroženi předoperační nebo pooperační obstrukcí dýchacích cest a desaturací. OSA se vyskytuje přibližně u 3 % dětí, obvykle jako důsledek hypertrofie adenoidní vegetace a tonzil spolu s lehkými odchylkami struktury a funkce horních cest dýchacích (21). Midazolam zvyšuje rezistenci horních cest dýchacích, zároveň tlumí reakci na hypoxii a hyperkapnii (22), proto by měl být u dětí s OSA podáván se zvýšenou opatrností, případně s podporou anesteziologa v indikovaných případech (4, 23). Dexmedetomidin nevede ke změnám v průchodnosti dýchacích cest, může však snížit minutovou ventilaci s nárůstem paCO2, obvykle ale v nevýznamném rozsahu, a je proto pravděpodobněji bezpečnější variantou premedikace u těchto dětí (4, 24). Závěr Předoperační úzkost je závažným problémem v dětské perioperační péči, který je spojen s řadou nežádoucích klinických a behaviorálních následků. V managementu předoperační úzkosti by měli být preferovány nefarmakologické metody, které jsou v indikovaných případech doplněny sedativní premedikací. LITERATURA 1. Kain ZV, Mayes LC, O´Connor TZ, et al. Preoperative anxiety in children: predictors and outcomes. Arch Pediatr Adolesc Med. 1996;150(12):1238-1245. 2. Fortier MA, Del Rosario AM, Martin SR, et al. Perioperative anxiety in children. Pediatr Anesth. 2010;20:318-322. 3. Dave NM. Premedication and induction of anaesthesia in paediatric patients. Indian J Anaesth. 2019;63:713-720. 4. Heikal S, Stuart G. Anxiolytic premedication for children. BJA Education. 2020;220-225. 5. Kain ZV, Mayes LC, Cicchetti DV. Preoperative Anxiety Scale: how does it compare with a „gold standard“? Anesth Analg. 1997;85:783-788. 6. El Batawi HY. Effect of preoperative oral midazolam sedation on separation anxiety and emergence delirium among children undergoing dental treatment under general anesthesia. J Int Soc Prevent Communit Dent. 2015;5:88-94. 7. Siva N. Preparing children for operations. Lancet Child Adolesc Health. 2022;6(1):13-14. 8. Kain ZV, Andrews Caldwell AA, Mayes L, et al. Parental presence during induction of anesthesia: physiological effects on parents. Anesthesiology. 2003;98:58-64. 9. Chundamala J, Wright JG, Kemp SM. An evidence-based review of parental presence during anesthesia induction and parent/child anxiety. Can J Anesth. 2009;56:57-70. 10. Kain ZV, Mayes LC, Andrews Caldwell AA, et al. Predicting which children benefit most fromparental presence during induction of anesthesia. Pediatr Anest. 2006;16: 627-634. 11. Manyande A, Cyna AM, Yip P, et al. Non-pharmacological interventions for assisting the induction of anaesthesia in children. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2015:7. 12. Shih MC, Elvis PR, Nguyen SA, et al. Parental presence at induction of anesthesia to reduce anxiety: a systemic research and meta-analysis. J. Perianesth Nurs. 2023;38(1):12-20. 13. Li X, Qiao XF, Ren PX, et al. Parental presence during induction of anesthesia in children undergoing tonsillectomy and adenoidectomy. Eur Arch Otorhinolaryngol. 2023;280(12):5475-5482. 14. Rosenbaum A, Kain ZN, Larsson P, et al. The place of premedication in pediatric practice. Pediatr Anesth. 2009; 19(9):817-828. 15. Segerdahl M, Warrén-Stomberg M, Rawal N, et al. Children in day surgery:clinical practice and routines. The results from a nation-wide survey. Acta Anesth Scand. 2008;52(6):821-828. 16. Stewart SH, Buffett-Jerrott SE, Finley GA, et al. Effects of midazolam on explicit vs implicit memory in a pediatric surgery setting. Psychopharmacology. 2006;188:489-497. 17. Kogan A, Katz J, Efrat R, et al. Premedication with midazolam in young childen: a comparison of four routes of administration. Pediatr Anesth. 2002;12:685-689. 18. Sun Y, Huang Y, Jiang H. Is dexmedetomidine superior to midazolam as a premedication in children? A meta-analysis of randomized controlled trials. Pediatr Anesth. 2014;24:863-874. 19. Isik B, Baygin Ö, Bodur H. Premedication with melatonin vs midazolam in anxious children. Pediatr Anesth. 2008;18: 635-641. 20. Kain ZV, Jill E, Maclaren L, et al. Preoperative Melatonin and Its Effects on Induction and Emergence in Children Undergoing Anesthesia and Surgery. Anesthesiology 2009;111:44-49. 21. Příhodová I. Obstrukční spánková apnoe u dětí – opomíjená diagnóza. Pediatr pro praxi. 2010;11(1):26-28. 22. Montravers P, Dureuil B, Molliex S, et al. Effects of intravenous Midazolam on the work of breathing. Anesth Analg. 1994;79:558-562. 23. Ankichetty S, Wong J, Chung F. A systematic review of the effects of sedatives and anesthetics in patients with obstructive sleep apnea. J. Aneasthesiol Clin Pharmacol. 2011;27:447-458. 24. Mahmoud M, Radhakrishman R, Gunter J, et al. Effect of increasing depth of dexmedetomidine anesthesia on upper airway morpholohy in children. Pediat Anesth. 2010;20:506-515. KNIŽNÍ NOVINKA Gorná Michaela, Rapčíková Tatiana ETIKA PRO LÉKAŘSKOU, ZDRAVOTNICKOU A ZÁCHRANÁŘSKOU PRAXI Etika je jedním z nejfrekventovanějších pojmů v oblasti poskytování zdravotní péče. Základní učební text zdravotnické etiky je nepostradatelný pro všechny skupiny studentů a učitelů lékařských a nelékařských zdravotnických oborů a také pro všechny zdravotnické pracovníky, jejichž práce si v rámci poskytování přednemocniční a nemocniční péče žádá mnohé praktické zodpovědné úvahy při identifikaci a řešení etických konfrontačních problémů a dilemat, se kterými se v rámci své profese setkávají. V současném pluralitním společenství mohou mnohé z nich směřovat k právnímu řešení. Ve světle idey prevence proto kniha nabízí komplexní a systematický teoreticko-praktický výklad z oblasti zdravotnické etiky, včetně monitorace současných etických specifik zdravotní péče. S ambicí přijetí východiska praktického řešení, o které se mohou zdravotníci v nastalých situacích etických problémů a dilemat opřít, učebnice srozumitelně předkládá přehled etických přístupů uplatňovaných ve zdravotnické praxi. V kontextu uvedené aspirace je součástí učebního textu perspektivní didaktický fenomén, kterým je metoda případovosti, která je, vedle zvyšování etické citlivosti a zručnosti při řešení morálních dilemat, významným praktickým a metodickým nástrojem implementace etiky do zdravotnické praxe. V knize jsou prezentovány modelové typy případových studií z prostředí přednemocniční a nemocniční péče, které jsou vhodným tréninkovým nástrojem a didaktickým prostředkem při vzdělávání. Grada Publishing, a. s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7, tel.: 220 386 511, 512, 603/26 20 18, fax: 220 386 400, www.grada.cz

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=