Pediatrie pro praxi – 4/2024

www.pediatriepropraxi.cz / Pediatr. praxi. 2024;25(4):224-229 / PEDIATRIE PRO PRAXI 229 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Důsledek nadužívání digitálních „screen“ technologií v raném věku. Virtuální autismus v kontextu postnatálního vývoje mozku tismu s využitím nefarmakologických přístupů. Zatímco zhruba do poloviny 2. desetiletí tohoto tisíciletí se hovoří o akceptovatelném procentu úzdravy 9–12 % (29), recentnější metaanalýza 33 studií sledující autistickou symptomatiku v čase uvádí, že redukce symptomů je výraznější u dětí, u kterých byla intervence zahájena časně, ve srovnání s těmi, u kterých byly diagnóza i intervence pozdější (65 % vs. 23 %) (30). Otázkou, která se nabízí, ale vyžaduje potvrzení kvalitním výzkumem, je, zda právě mezi zotavenými byly děti s tzv. „virtuálním autismem“. Závěr Virtuální autismus kauzálně souvisí s extrémní časnou expozicí malých dětí „screens“ technologiím. Náš článek se určitě tematicky prolíná s obecně nevhodnou extrémní expozicí „screens“ od dětství až do adolescence. Proto vydaly světové pediatrické instituce svá varování i doporučení o tom, jak dlouho mohou děti až do adolescence digitální technologie používat bez újmy na duševním a fyzickém zdraví. Realitou a naší zkušeností ovšem je, že rodiče a později ani děti tato doporučení často nedodržují. Exponenciální nárůst autismu je ohromující a varovný a zmíněné chování je zřejmě jednou z příčin. Je třeba velké i důrazné osvěty a také prevence. Jsme si vědomé, že digitální technologie jsou dnes nedílnou součástí našich životů a digitální gramotnost je součástí vzdělání. Nicméně pokud jde o děti v raném věku, je třeba k jejich expozici těmto technologiím přistupovat velmi obezřetně. Především ve věku do zahájení školní docházky by děti „screens“ neměly být vystaveny téměř vůbec. Směřujeme k umělé inteligenci, která už v nedaleké buducnosti nahradí práci množství méně excelentních „digitálně fokusovaných osob“. Domníváme se, že pak budou v životě i při výběru povolání ještě o to více ceněny sociální dovednosti, komunikační dovednosti, schopnost empatie a intuice. Celé velké segmenty lidské činnosti se bez těchto dovedností neobejdou. Člověk je sociální tvor. A život v lidské společnosti je pro jedince významně omezen, pokud se v dětství a mládí komunikační a sociální dovednosti nenaučí. LITERATURA 1. Berard M, Peries M, Loubersac J, et al. Screen time and associated risks in children and adolescents with autism spectrum disorders during a discrete COVID-19 lockdown period. Front Psychiatry. 2022;13:1026191. 2. Ali A, Inam A. Screen Exposure and Child Development: A Contextual Analysis of Pandemic. Eur J Behav Sci. 2023; 6(3):28-40. 3. Zamfir M. The consumption of virtual environment more than 4 hours/day, in the children between 0–3 years old, can cause a syndrome similar with the autism spectrum disorder. Journal of Literary Studies. 2018;13. 4. Harlé B. Intensive early screen exposure as a causal factor for symptoms of autistic spectrum disorder: The case for «Virtual autism». Trends Neurosci Educ. 2019;17:100119. 5. Doporučené postupy psychiatrické péče 2018. Accessed May 17, 2024. https://postupy-pece.psychiatrie.cz/specialni-psychiatrie/f8-detska-psychiatrie-ii-autismus/intervence-u-autismu. 6. Maenner MJ, Warren Z, Williams AR, et al. Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2020. MMWR Surveill Summ. 2023;72(2):1-14. 7. Garg RK, Garg P, Sharma P, et al. Virtual autism among children: A leading hazard of gadget exposure and preventive measures. Journal of Education and Health Promotion. 2024;13(1):76. 8. Hermawati D, Rahmadi FA, Sumekar TA, et al. Early electronic screen exposure and autistic-like symptoms. Intractable Rare Dis Res. 2018;7(1):69-71. 9. Hutton JS, Dudley J, Horowitz-Kraus T, et al. Associations Between Screen-Based Media Use and Brain White Matter Integrity in Preschool-Aged Children. JAMA Pediatr. 2020;174(1):e193869. 10. Takeuchi H, Taki Y, Hashizume H, et al. The impact of television viewing on brain structures: cross-sectional and longitudinal analyses. Cereb Cortex. 2015;25(5):1188-1197. 11. Ge Y, Liu J. Psychometric Analysis on Neurotransmitter Deficiency of Internet Addicted Urban Left-behind Children. Journal of Alcoholism & Drug Dependence. 2015;3(5):1-6. 12. LeGates TA, Altimus CM, Wang H, et al. Aberrant light directly impairs mood and learning through melanopsin-expressing neurons. Nature. 2012;491(7425):594-598. 13. Fečková-Kapalková S. Vytvorenie modelu vývinu jazykových schopností po slovensky hovoriacich detí na základe Laheyovej teorie. (Nepublikovaná dizertační práce). Bratislava: Univerzita Komenského, 2002. 14. Kapalková S. Vývin reči. In: Kerekrétiová A a kol. Základy logopédie. Univerzita Komenského Bratislava. 2009:96-112. 15. Bytešníková I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita. 2014: 286 s. 16. „Pseudo-Autismus“: Stundenlange Beschäftigung mit Bildschirmmedien im Kleinkindalter begünstigt Entwicklungsstörungen. Published January 15, 2020. Accessed May 17, 2024. https://www.kinderaerzte-im-netz.at/news-archiv/ artikel/news/pseudo-autismus-stundenlange-beschaeftigung-mit-bildschirmmedien-im-kleinkindalter-beguenstigt- -entwicklungsstoerungen/. 17. Rivera C, Girolametto L, Greenberg J, et al. Children’s Responses to Educators’ Questions in Day Care Play Groups. American Journal of Speech-Language Pathology. 2005;14(1):14-26. doi:10.1044/1058-0360(2005/004). 18. Read, speak, sing to your baby: How parents can promote literacy from birth. Accessed May 17, 2024. https://caringforkids.cps.ca/handouts/pregnancy-and-babies/read_speak sing_to_your_baby. 19. Murray L. Psychologie malých dětí: jak vztahy podporují vývoj dětí od narození do dvou let. Praha: Triton; 2016. 20. Baker CE. Fathers’ and Mothers’ Home Literacy Involvement and Children’s Cognitive and Social Emotional Development: Implications for Family Literacy Programs. Applied Developmental Science. 2013;17(4):184-197. 21. Hoyne C, Egan S. Shared Book Reading in Early Childhood: A Review of Influential Factors and Developmental Benefits. Published online. 2019:77-92. 22. The Benefits of Reading to Babies. Cleveland Clinic. Accessed May 17, 2024. https://health.clevelandclinic.org/the- -benefits-of-reading-to-babies. 23. Hill D, Ameenuddin N, et al. Media and Young Minds. Pediatrics. 2016;138(5):e20162591. 24. Canadian Paediatric Society, Digital Health Task Force, Ottawa, Ontario. Digital media: Promoting healthy screen use in school-aged children and adolescents. Paediatr Child Health. 2019;24(6):402-417. 25. Adès J, Agid Y, Bach JF, et al. Rapport 19-04. L’enfant, l’adolescent, la famille et les écrans: appel à une vigilance raisonnée sur les technologies numériques. Bulletin de l’Académie Nationale de Médecine. 2019;203(6):381-393. 26. The Royal College of Paediatrics and Child Health.The health impacts of screen time: a guide for clinicians and parents. 2018. Accessed May 2024. //www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/administration-and-support-services/ eyec/public/Screen-time-guide.pdf. 27. Australian Government: Department of Health. 24Hour Movement Guidelines on Healthy Growth for the Early Years (0–5 years): An Integration of Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Sleep; 2019 Accessed May 20, 2024. https://www.health.gov.au/sites/de-fault/files/documents/2021/05/.24-hour-movement-guidelines-birth-to- -5-years-brochure.pdf 28. Guidelines on Physical Activity, Sedentary Behaviour and Sleep for Children under 5 Years of Age. World Health Organization; 2019. Accessed May 20, 2024. http://www.ncbi.nlm. ni-h.gov/books/NBK541170/. 29. Hrdlička M. Mýty a fakta o autismu. Portál 2020:16-23. 30. Waizbard-Bartov E, Miller M. Does the severity of autism symptoms change over time? A review of the evidence, impacts, and gaps in current knowledge. Clin Psychol Rev. 2023 Feb;99:102230. doi: 10.1016/j.cpr.2022.102230. Epub 2022 Nov 28. PMID: 36469976; PMCID: PMC10357465.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=