Pediatr. praxi. 2025;26(5):309-314 | DOI: 10.36290/ped.2025.062
Psychodermatológia je rýchlo sa rozvíjajúci obor, zahŕňa poruchy prevládajúce prevažne na pomedzí dermatológie, psychológie a psychiatrie. Svoje špecifiká prináša obdobie detského veku a dospievania, do veľmi úzkej spolupráce vstupuje aj rodič. Uvádza sa, že psychologický stres narúša homeostázu bariéry epidermálnej permeability a môže pôsobiť ako precipitant pre niektoré zápalové poruchy. Deti s ohľadom na svoj vek a emočnú zrelosť môžu zažívať stres v dôsledku zmien v škole, konfliktného rodinného prostredia, životných udalostí, alebo tlaku na splnenie očakávaní. Stresujúce môže byť aj chronické somatické ochorenie, kedy naakumulovaný vnútorný tlak a napätie môžu viesť až sebapoškodzovaniu pokožky a vlasov. Zvýšené povedomie o psychokutánnych poruchách a personalizovaný prístup v medziodborovej spolupráci viacerých špecialistov, vedú k lepším výsledkom, pochopeniu a podpore pacientov s problémami, kde koža a myseľ sú vo vzájomnej komunikácii.
Psychodermatology is a rapidly developing discipline, encompassing disorders predominantly at the interface of dermatology, psychology and psychiatry. The period of childhood and adolescence brings its own specificities; the parent also enters into a very close cooperation. Psychological stress has been reported to disrupt the homeostasis of the epidermal permeability barrier and may act as a precipitant for some inflammatory disorders. Children, given their age and emotional maturity, may experience stress due to changes in school, conflicting family environments, life events, or pressure to meet expectations. Chronic somatic illness can also be stressful, where accumulated internal pressure and tension can lead to self-inflicted damage to skin and hair. Increased awareness of psychocutaneous disorders and a personalized approach in an interdisciplinary collaboration of multiple specialists, leads to better outcomes, understanding and support for patients with problems where skin and mind are in communication with each other.
Přijato: 20. říjen 2025; Zveřejněno: 30. říjen 2025 Zobrazit citaci
 Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji...