Pediatr. praxi. 2025;26(5):E1-E5 | DOI: 10.36290/ped.2025.055

Potreba angažovania sa pediatrov do prevencie kyberšikanovania medzi deťmi a mládežou

doc. PaedDr. Renáta Orosová, PhD., PaedDr. Michal Novocký, PhD., Mgr. Zuzana Vagaská, PhD.
Filozofická fakulta UPJŠ, Katedra pedagogiky, Košice

Príspevok sa prioritne zaoberá problematikou kyberšikany u žiakov základných a stredných škôl v Slovenskej republike. Približuje oficiálne štatistické analýzy, aktuálne výskumné zistenia a podnety odborníkov (aj zo zahraničia) na prispenie pediatrov k identifikácii kyberšikanovania a jeho riešeniu. Vzhľadom k nedostatočnému počtu odborných zamestnancov na školách stojí za zváženie ich prizývať do aktivít prevencie šikanovania (najmä smerom k jej modernej a nebezpečnejšej forme realizujúcej sa v online prostredí). V závere príspevku prezentujeme návrhy, ako by pediatri mohli školám (hlavným aktérom edukácie - pedagogickým a odborným zamestnancom, žiakom a rodičom) pomôcť do tejto záležitosti intervenovať so zámerom podpory a ochrany verejného zdravia.

Klíčová slova: šikanovanie, kyberšikanovanie, škola, žiaci, prevencia.

The need for engagement of pediatricians in the prevention of cyberbullying among children and youth

The article primarily deals with the issue of cyberbullying among primary and secon­dary school students in the Slovak Republic. It brings together official statistical analyses, current research findings and expert insights (from abroad as well) on the contribution of pediatricians to the identification of cyberbullying and its resolution. Due to the insufficient number of professional employees in schools, it is worth considering inviting them to bullying prevention activities (especially towards its modern and more dangerous form implemented in the online environment). At the end of the article, we present suggestions on how pediatricians could help schools (the main actors of education - teaching and professional staff, students and parents) to intervene in this matter with the intention of supporting and protecting public health.

Keywords: bullying, cyberbullying, school, students, prevention.

Přijato: 15. říjen 2025; Zveřejněno: 30. říjen 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Orosová R, Novocký M, Vagaská Z. Potreba angažovania sa pediatrov do prevencie kyberšikanovania medzi deťmi a mládežou. Pediatr. praxi. 2025;26(5):E1-5. doi: 10.36290/ped.2025.055.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Cook S. Cyberbullying data, facts and statistics for 2018 - 2024. In: Comparitech.com [online]. [cit. 20-1-2024]. Available from: https://www.comparitech.com/internet-providers/cyberbullying-statistics/. Path: Homepage; Internet providers - Cyberbullying Statistics; 10.1.2024.
  2. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Akčný plán riešenia šikanovania v školách a školských zariadeniach na roky 2022 - 2023 [online]. Bratislava: MŠVVaŠ, 2021. [cit. 30-1-2024]. Available from: https://www.minedu.sk/data/att/602/21853.d2c1e2.pdf.
  3. Spitzerová M, Pavlas T, Andrys O, et al. Hodnocení rizikového chování žáků základních a středních škol se zaměřením na oblast kyberšikany. Tematická zpráva [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2023. [cit. 22-1-2024]. Available from: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%C5%99%C3%ADlohy/Dokumenty/TZ-Hodnoceni-rizikoveho-chovani_FINAL.pdf
  4. Kollár R. Výskyt sociálno-patologických javov u žiakov stredných škôl na Slovensku [online]. Bratislava: Úrad vlády Slovenskej republiky - Inštitút pre stratégie a analýzy, 2022. [cit. 14-2-2024]. Available from: https://analyzy.gov.sk/files/archiv/62/35603_material_hlasovanie.pdf.
  5. Ferrara P, Ianniello F, Villani A, et al. Cyberbullying a modern form of bullying: let's talk about this health and social problem. Italian Journal of Pediatrics [online]. 2018; 44 [cit. 10-1-2024]. doi.org/10.1186/s13052-018-0446-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Nixon CL. Current perspectives: the impact of cyberbullying on adolescent health. Adolesc Health Med Ther [online]. 2014; 5 [cit. 13-2-2024]. doi.org/10.2147/AHMT.S36456. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Zákon č. 300/2005 Z. z. (Trestný zákon) [online]. [cit. 12-1-2024]. Available from: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2005/300/.
  8. Vagaská Z, Burgerová J, Piskura V. Online prostredie a rizikové správanie v mladšom školskom veku. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity 2023: 202 s.
  9. O´Keeffe GS. Social Media: Challenges and Concerns for Families. Pediatric Clinics of North America [online]. 2016; 63(5). [cit. 22-2-2024]. doi.org/10.1016/j.pcl.2016.06.009. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Holdoš J, Izrael P, Almášiová A, et al. Prežívanie a správanie detí a mládeže na Slovensku v roku 2022. Výskumná správa [online]. Ružomberok: Katolícka univerzita, 2022. [cit. 22-2-2024]. Available from: https://www.ku.sk/fakulty-katolickej-univerzity/pedagogicka-fakulta/veda-a-vyskum/publikacna-cinnost/prezivanie-a-spravanie-deti-a-mladeze-na-slovensku-v-roku-2022.html
  11. Dulovics M. Online rizikové správanie a možnosti jeho prevencie prostredníctvom mediálnej výchovy. Banská Bystrica: Belianum 2018: 134 s.
  12. Arnon S, Klomek AB, Visoki E, et al. Association of Cyberbullying Experiences and Perpetration With Suicidality in Early Adolescence. JAMA Netw Open [online]. 2022; 5(6). [cit. 14-1-2024]. doi.10.1001/jamanetworkopen.2022.18746. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Maurya C, Muhammad T, Dhillon P, et al. The effects of cyberbullying victimization on depression and suicidal ideation among adolescents and young adults: a three year cohort study from India. BMC Psychiatry [online]. 2022; 22. [cit. 24-1-2024]. doi.org/10.1186/s12888-022-04238-x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Janková M. Prevencia a riešenie šikanovania a kyberšikanovania v základných a stredných školách z pohľadu koordinátorov prevencie [online]. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, 2020. [cit. 19-2-2024]. Available from: https://www.cvtisr.sk/buxus/docs/prevencia/Prevencia_a_riesenie_sikanovania_a_kybersikanovania_v_ZS_a_SS_z_pohladu_koordinatorov_prevencie.pdf.
  15. NIVAM - Národný inštitút vzdelávania a mládeže. Profesijné štandardy. Inovované profesijné štandardy - výstup NP TEACHERS [online]. Bratislava: Národný inštitút vzdelávania a mládeže, 2023. [cit. 25-2-2024]. Available from: https://mpc-edu.sk/sk/project/teachers/inovovane-profesijne-standardy.
  16. Petrík Š, Gatial V, Šukolová D, et al. Záverečná správa z prieskumu Duševné zdravie pedagogických zamestnancov [online]. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2022. [cit. 22-1-2024]. Available from: https://mpc-edu.sk/pages/projects/teachers/vyskumy/Zaverecna_sprava_DZ.pdf.
  17. Juščáková Z, Klein V, Marošiová L, et al. Záverečná správa z prieskumu prínosu pomáhajúcich profesií v inkluzívnom vzdelávaní v školách zapojených do NP POP a NP POP II [online]. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2021. [cit. 22-2-2024]. Available from: https://mpc-edu.sk/pages/projects/teachers/vyskumy/POP_Zaverecna_sprava.pdf.
  18. Slovíková M. Prevencia a riešenie šikanovania a kyberšikanovania v základných a stredných školách z pohľadu centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. Prevencia [online]. 2021; 4. [cit. 11-2-2024]. Available from: https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//prevencia/Prevencia_4_2021-.pdf.
  19. Vaillancourt T, Faris R, Mishna F. Cyberbullying in Children and Youth: Implications for Health and Clinical Practice. Can J Psychiatry [online]. 2017; 62(6) [cit. 11-2-2024]. doi.org/10.1177/0706743716684791. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Kumar VL, Goldstein MA. Cyberbullying and Adolescents. Curr Pediatr Rep [online]. 2020; 8(3). [cit. 13-1-2024]. doi.org/10.1007/s40124-020-00217-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Hollá K. Kyberšikana: prevence a intervence jako aktuální výzva pro školy. In: MAGNANIMITAS, editor. Evropské pedagogické fórum 2012. Pedagogicko-psychologické aspekty výuky (ročník II.): Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference; 2012 [online]. Dec 3-7; Hradec Králové, Česko. Hradec Králové: Magnanimitas; 2012. s. 386-394. [cit. 15-1-2024]. Available from: https://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/epf_2012.pdf.
  22. INŠTITÚT ZAMESTNANOSTI. Starnutie populácie. Lekári [online]. Bratislava: Inštitút zamestnanosti, 2025. [cit. 11-7-2025]. Available from: https://www.iz.sk/30-grafov-o-zdravotnictve/lekari.
  23. PortalVS.sk. Sústava študijných odborov. Všeobecné lekárstvo [online]. Bratislava: Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky; 2025. [cit. 11-7-2025]. Available from: https://lnk.sk/smotz.
  24. Vysokeskoly.cz. Všeobecné lékařství [online]. Praha: EDUroute s.r.o.; 2025. [cit. 11-7-2025]. Available from: https://lnk.sk/pym16.
  25. Lorenz K. Takzvané zlo. Přírodní zákonitosti agrese. Praha: Portál 2019: 320 s.
  26. Lengyel P, Gálová K, Horáková M, et al. Prevencia a riešenie šikanovania - sprievodca pre školské prostredie [online]. Bratislava: Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2022. [cit. 16-2-2024]. Available from: https://vudpap.sk/wp-content/uploads/2022/11/Prevencia-a-riesenie-sikanovania.pdf.




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.