Pediatr. praxi. 2016;17(1):16-21 | DOI: 10.36290/ped.2016.004
Hlavním cílem článku je seznámit pediatry s aktuálním pohledem na klinický obraz, epidemiologii, patofyziologii, diagnostiku
a terapeutické přístupy k ADHD. Vycházíme z poznatků o této nemoci, jak je uvádí DSM 5, revidovaný diagnostický klasifikační
systém duševních poruch, vypracovaný APA (Americká Psychiatrická Asociace). ADHD je nyní vnímána jako neurovývojová
porucha, která sice začíná v dětství, ale u více než poloviny případů pokračuje do dospělého věku, kde může být zdrojem
následných emočních, vztahových nebo sociálních problémů. Hyperaktivita je obvykle prvním příznakem už v časném věku,
důsledky závažného deficitu pozornosti se projeví především až ve škole, i když je porucha pozornosti od počátku trvalou
součástí klinického obrazu. Komorbidita komplikuje diagnostický proces. Léčba může přispět k harmonizaci osobnostního
rozvoje, budování sebeúcty a lepší socializaci v dospělosti.
Main aim of this article is to inform pediatrists about our actual view on the clinical picture, epidemiology, pathophysiology and
diagnostic procedures of ADHD and about the therapeutic approaches to this disorder. According to DSM 5, revised diagnostic and
statistical manual of mental disorders, we accept ADHD as a neurodevelopmental disorder with common onset in childhood and
lifelong duration in at least at half of the patients. ADHD can be result in various consequent problems in adult life e.g. emotional,
relational or social. Hyperactivity is often the first symptom in early childhood, severe inattention with some consequences in
academic performance is usually observed at basic school level. Comorbidity complicates diagnostic process. Proper therapy can
help to harmonize the development of personality, to build self-esteem and to improve socialization in adulthood.
Zveřejněno: 1. únor 2016 Zobrazit citaci