Pediatr. praxi. 2024;25(6):384-389 | DOI: 10.36290/ped.2024.073

Uvolňování žáků z tělesné výchovy z pohledu práva a inkluzivního vzdělávání

Mgr. Ondřej Ješina, Ph.D.1, JUDr. Maxim Tomoszek, Ph.D.2, PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D.3, PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.3
1 Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci
2 Právnická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
3 Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha

Navzdory existenci mezinárodních smluv a strategických dokumentů zavazujících vzdělávací systém v ČR k umožnění rovného přístupu ke vzdělávání pro každé dítě, je bezdůvodné uvolnění ze školní tělesné výchovy u nás často využívanou realitou. Tato legislativou vytvořená možnost má zásadní negativní konsekvence. Nadužívání uvolňování vede k vytváření bariér v přístupu značné skupiny žáků k pohybovým aktivitám a jejich vyloučení z části vzdělávání zaměřené na pohybový rozvoj v průběhu celého dalšího vzdělávání (tělesná výchova, plavecké a lyžařské kurzy, pohybové soutěže a akce). Žáci, u nichž z důvodů zdravotních limitů je potřeba věnovat somatickému rozvoji zvýšenou pozornost, s inaktivitou pracovat a hledat cesty k celoživotní motivaci, jsou tak vyloučeni nejen z tělesné výchovy, ale často i z dalších akcí školy. Zodpovědnost za rozhodnutí o vzdělávání žáků v tělesné výchově je kladena na lékaře, aniž by tito měli potřebné znalosti současných vzdělávacích norem a standardů a kapacitu pro jednotlivé děti vhodná vzdělávací doporučení vytvářet. I přes dostupnost podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jsou stále více uvolňování z tělesné výchovy žáci s minimálními zdravotními limity. Cílem příspěvku je upozornit na současné uplatňování systému uvolňování z tělesné výchovy ve vztahu k právním aspektům a seznámit odbornou lékařskou veřejnost s možnostmi úprav a postupů v současném systému vzdělávání žáků se ztíženým přístupem k pohybovým aktivitám. Předkládaný příspěvek si dovoluje diskutovat nad některými pasážemi zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů a s nimi související vyhláškou Ministerstva zdravotnictví České republiky č. 391/2013 Sb., o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu, která si klade za cíl působit preventivně na ochranu zdraví nejen dětí, ale i dospělých v kontextu výkonnostního sportu, ale i volnočasových aktivit a školní tělesné výchovy. Negativně hodnotíme zejména skutečnost, že platné právní normy upravují možnost uvolnění ze školní tělesné výchovy bez nabídky alternativy s cílem podpory žáků při naplnění jejich vzdělávacích povinností.

Klíčová slova: aplikované pohybové aktivity, sedavé chování, speciální vzdělávací potřeby, rámcové vzdělávací programy, podpůrná opatření.

Releasing pupils from physical education from the perspective of law and inclusive education

Despite the existence of international treaties and strategic documents that oblige the education system in the Czech Republic to ensure equal access to education for every child, unjustified exemption from school physical education is a frequently used reality in our country. This possibility created by legislation has serious negative consequences. Excessive use of exemptions leads to the creation of barriers to access to physical activities for a significant group of pupils and to their exclusion from the physical development part of education throughout further education (physical education, swimming and skiing courses, physical competitions and events). Pupils whose health limitations require them to pay increased attention to somatic development, to work with inactivity and to seek ways to achieve lifelong motivation are thus excluded not only from physical education but often also from other school events. Responsibility for making decisions about pupils' physical education is delegated to doctors without the necessary knowledge of current educational norms and standards to be able to make appropriate educational recommendations for individual children. Despite the availability of support for pupils with special educational needs, pupils with minimal medical needs are increasingly being released from physical education. It is this inconsistency in the application of standards in relation to exemption from physical education that is the subject of our criticism. The aim of this paper is to highlight the current application of the system of release from physical education in relation to the legal aspects and to inform the medical professional community about the possibilities of adjustments and procedures in the current system of education of pupils with physical disabilities. The present paper takes the liberty to analyse some passages of Act No. 561/2004 Coll. on pre-school, primary, secondary, higher vocational and other education, as amended, and the related Decree of the Ministry of Health No. 391/2013 Coll. on medical fitness for physical education and sport, the aim of which is to have a preventive effect on the protection of the health of not only children, but also adults in connection with performance sports, as well as leisure activities and school physical education. In particular, we negatively assess the fact that the current legal norms regulate the possibility of release from school physical education without offering an alternative in order to support pupils in fulfilling their educational obligation.

Keywords: adapted physical activities, sedentary behaviour, special educational needs, framework educational programmes, support measures.

Přijato: 10. prosinec 2024; Zveřejněno: 31. prosinec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ješina O, Tomoszek M, Vařeková J, Kotlík K. Uvolňování žáků z tělesné výchovy z pohledu práva a inkluzivního vzdělávání. Pediatr. praxi. 2024;25(6):384-389. doi: 10.36290/ped.2024.073.
Stáhnout citaci
PDF bude odemčeno 31.12.2025

Reference

  1. Česká školní inspekce. Aktivní škola. Inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků; 2023 [cited 2024 JUL]. Available from: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace-a-ostatni-vystupy/Metodicke-doporuceni-%E2%80%93-Aktivni-skola-%E2%80%93-Inspirace-p.
  2. Česká školní inspekce. Tematická zpráva. Vzdělávání v tělesné výchově, podpora rozvoje tělesné zdatnosti a pohybových dovedností; 2016 [cited 2024 JUL]. Available from: https://www.csicr.cz/html/TZ_telak/html5/index.html?&locale=CSY.
  3. Kudláček M, Morgulec N, Verellen J. European standards in Adapted Physical Activities. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci; 2010.
  4. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT; 2023.
  5. Parlament ČR. Zákon 561/2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). MŠMT; 2024.
  6. Vařeková J, Křivánková M, Šubertová A, et al. Self-Efficacy budoucích učitelů ve vztahu k výuce zdravotní tělesné výchovy Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 2021;5(3):5-22.
  7. Whitehead M. Physical literacy: throughout life. Abingdon-on-Thames: Routledge; 2010. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných; 2016.
  9. Kalman M, Vašíčková J, et al. Zdraví a životní styl dětí a školáků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci; 2013.
  10. Organizace spojených národů. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením. New York: Autor; 2006.
  11. Ministerstvo zdravotnictví. Vyhláška č. 391/2013 Sb., o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu. MZ; 2013.
  12. Ješina O, Baloun L, Kudláček M, et al. Relationship of Exclusion From Physical Education and Bullying in Students With Specific Developmental Disorder of Schalostic Skills. International Journal of Public Health. 2022;67:1-8. DOI: 10.3389/ijph.2022.1604161. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Kalman M, Hamřík Z, Pavelka J. Podpora pohybové aktivity: pro odbornou veřejnost. Olomouc: ORE-institut; 2009.
  14. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních a státní politiky školního a vysokoškolského sportu pro období 2024-2028; 2024.
  15. Národní pedagogický institut. Koncepce revize vzdělávací oblasti Člověk a zdraví; 2023 [cited 2024 JUL]. Available from: https://www.apa.upol.cz/images/koncepce-cz.pdf.
  16. Baloun L, Kudláček M, Sklenaříková, et al. Czech self-efficacy scale for physical education majors towards children with disabilities. Acta Gymnica. 2016;46(1):44-54. DOI: 10.5507/ag.2016.002. Přejít k původnímu zdroji...




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.