Pediatr. pro Praxi, 2001; 6: 258-260

Pojetí vlastního těla u dětí před pubertou a během ní

doc. RNDr. Jitka Machová CSc1, prof. PhDr. Zdeněk Matějček CSc2
1 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha
2 Psychiatrické centrum Praha, 3. LF UK, Praha

Klíčová slova: střední školní věk, sexuální vývoj, stud, intimita, projektivní kresba.
Keywords: middle school age, sexual development, shame, intimacy, projective drawing.

Zveřejněno: 31. prosinec 2001  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Machová J, Matějček Z. Pojetí vlastního těla u dětí před pubertou a během ní. Pediatr. praxi. 2001;2(6):258-260.

V psychickém vývoji dětí se dnes nově rozlišuje tzv. střední školní věk, který je charakterizován především identifikací dítěte s životní rolí v souhlase s vlastním pohlavím. V tomto období se utváří potřeba tělesné intimity a zřetelně se objevuje stud z vlastní nahoty. Pojetí vývojových změn vlastního těla je ilustrováno projektivními kresbami dětí na námět -já ve sprše-. Závěrem je připomenuta potřeba ohledu (i v nemocnicích a lékařských vyšetřovnách) k psychickým charakteristikám dětí v jednotlivých vývojových obdobích.

Own Body Concept in Children before and during Puberty

In the psychological development of children there is a new tendency to identify the so-called middle school age, which is characterised by identification of the child with a life role in keeping with his or her sex. In this period the need for physical privacy and the shame of one-s nakedness markedly comes to the fore. The conception of developmental changes observed on one-s own body is illustrated by projective drawings of children on the subject of -I-m taking a shower-. Finally, the need to take into consideration (both in hospitals and medical outpatient centres) the characteristics of children in particular developmental stages, is once again particularly emphasised.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha

Psychiatrické centrum Praha

Stáhnout citaci

Reference

  1. Matějček, Z. (1996): Co, kdy a jak ve výchově dětí. Portál, Praha, 143 pp.
  2. Mc. Whirter, J. (1993): A teenager's view of puberty. Health Education, 5: 9-11. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Mc. Whirter, J., Wetton, N. M. (1994): Children's perception of risk. Journal of Health and Safety, 6: 21-29.




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.