Pediatr. pro Praxi, 2004; 1

Slovo úvodem: Pediatrie - jak dál?

doc. MUDr. Ivan Novák, CSc

Published: December 31, 2004  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Novák I, CSc. Slovo úvodem: Pediatrie - jak dál? Pediatr. praxi. 2004;7(1):.

Parlamentem prochází zákon, který má definovat odbornou způsobilost lékařů k výkonu jejich povolání. Jde o jeden ze zákonů, který má přiblížit situaci v naší republice tomu, co je obvyklé v Evropské unii, jejímiž rovnoprávnými členy se za několik desítek dnů staneme. V tomto případě jde o to, aby lékaři z České republiky měli takové pregraduální a postgraduální vzdělání, které jim umožní vykonávat povolání v zemích Evropské unie. Zákon má také definovat podmínky, za nichž budou moci lékaři ze zemí Evropské unie působit u nás.

Příprava zákona rozdělila pediatrickou obec. Zákon totiž uvádí 83 medicínských oborů a podoborů, které budou předmětem postgraduální výchovy. Bude zřejmě na dalším jednání odborných společností, lékařských fakult, ČLK a instituce, již Ministerstvo zdravotnictví České republiky pověří metodickým řízením akreditačního a vzdělávacího postgraduálního procesu, jaké budou hlavní, řekněme základní, obory postgraduální výchovy se zhruba pětiletým vzdělávacím obdobím, a které obory budou mít charakter další, vyšší specializace rozšiřující v kratším dvou až tříletém období vzdělání základní.

Pokud jde o pediatrii, bude nepochybně vyvíjen tlak na to, aby byly nejméně dva základní obory - dětské lékařství, jako obor pro pediatry působící v nemocnicích (to, co naši učitelé nazývali nemocniční a fakultní pediatrie), a praktické lékařství pro děti a dorost, kde pediatři budou poskytovat dětem nemocným, ale především i zdravým péči přednemocniční.

Touha po emancipaci praktických lékařů pro děti a dorost (dále PLDD) motivovaná především tím, aby byli postaveni na roveň všeobecným lékařům, -praktickým lékařům pro dospělou populaci-, jinými slovy, aby byl zachován odborník v základní péči o děti a nebyl nahrazen -rychlo­kvašeným- rodinným lékařem, povede k tomu, že praktické dětské lékařství se stane pro postgraduální vzdělávání zřejmě základním samostatným oborem zakončeným atestací.

Netroufám si v této chvíli odhadnout, jak tomu bude s neonatologií. Také základní obor, nebo obor mající charakter další specializace po ukončení základního vzdělání v dětském lékařství? Navíc dalšími obory pro postgraduální vzdělávání je více než 15 medicínských disciplin, které nesou přídomek dětská - od tradiční dětské neurologie až po méně tradiční dětskou radiologii-

Nemá cenu plakat nad koncem pediatrie, zničením oboru a ohrožením péče o dítě. Těžko bránit v odborném rozvoji a touze po odborné samostatnosti lékařům, kteří mají vlastní odbornou společnost a pevnou profesní organizaci - mimochodem oba subjekty patří k nejaktivnějším nejen na úseku primární péče, ale i mezi pediatrickými subjekty. PLDD mají nepochybně speciální problémy profesní (organizace a úhrada péče), ale i odborné zájmy odlišné od kliniků (očkování, point of the care testing, dispenzární péče, zdravý vývoj dítěte-). Podobně je tomu s neonatology, především pokud jde o péči intermediární a resuscitační o novorozence s nízkou porodní hmotností.

Přemýšlejme o tom, kolik bude v příštích deseti letech v Čechách dětí a co budou od odborníků, kteří se o ně budou starat, potřebovat. Dětí do 19 let budou asi 2 miliony. Měly by být zdravé. Budou-li nemocné měly by být doma, budou-li vyžadovat hospitalizaci, pak by to mělo být po dobu co možná nejkratší (emergency, jednodenní péče, stacionář-). Budou-li vážně nemocné, pak budou potřebovat kvalitní a dostupnou intenzivní péči. Bude nezbytné, aby se o zdravý vývoj dítěte staralo a při nemoci o něj pečovalo více než 2kolik desítek specialistů-neonatologů. Pokud jde o péči nemocniční, bude postupovat redukce akutních lůžek, jejich koncentrace do větších center a diferenciace, specializace (intenzivní péče, rehabilitační péče-).

I když připustíme některé specifické rysy práce PLDD, neonatologa a nemocničního pediatra, je nepochybné, že jejich pregraduální i postgraduální vzdělávání musí mít řadu styčných bodů - pevný a kvalitní společný kmen zajišťující srovnatelné vzdělání v pediatrické propedeutice a základní pediatrické problematice, jako jsou třeba růst a vývoj, výživa, infekce, naléhavé stavy a sociální pediatrie. Teprve potom, zhruba asi v jedné třetině času určeného pro základní postgraduální výchovu, by měly přijít na řadu speciální nebo specifické potřeby té či oné pediatrické specializace. Totéž platí pro ostatní pediatrické specializace s přídomkem -dětská-.

Pozornost všech subjektů působících na poli pediatrie by se měla soustředit na klidné a vstřícné jednání o tom, co bude tento společný kmen pediatrického vzdělání představovat jak délkou, tak náplní a organizací. Hlavními úkoly bude vytvořit hodnotná akreditovaná pracoviště s kvalitními školiteli pro pediatrickou postgraduální výuku jak na úseku nemocničním, tak v primární péči, kde bude potřeba akreditovaných subjektů zvláště vysoká. Cílem musí být výchova vzdělaných dětských lékařů, ať bude jejich pozice v péči o dítě jakákoliv. Nevychovávejme odborníky pro Evropu, ale pro péči o naše děti. Zachovejme vysoký standard dosavadní pediatrické péče i pediatrického vzdělání.

Při jednáních o budoucnosti pediatrie v Čechách mějme, my šedesátníci, jen hlasy poradní a ruku pomocnou. Odpovědnost dejme mladším kolegům, kteří se budou o děti opravdu v příštích letech starat. Nedívejme se ale jen dopředu a do Evropy, ale ohlédněme se i zpět na naše učitele-

right

Download citation




Pediatrics for Practice

Madam, Sir,
please be aware that the website on which you intend to enter, not the general public because it contains technical information about medicines, including advertisements relating to medicinal products. This information and communication professionals are solely under §2 of the Act n.40/1995 Coll. Is active persons authorized to prescribe or supply (hereinafter expert).
Take note that if you are not an expert, you run the risk of danger to their health or the health of other persons, if you the obtained information improperly understood or interpreted, and especially advertising which may be part of this site, or whether you used it for self-diagnosis or medical treatment, whether in relation to each other in person or in relation to others.

I declare:

  1. that I have met the above instruction
  2. I'm an expert within the meaning of the Act n.40/1995 Coll. the regulation of advertising, as amended, and I am aware of the risks that would be a person other than the expert input to these sites exhibited


No

Yes

If your statement is not true, please be aware
that brings the risk of danger to their health or the health of others.