Pediatr. praxi 2018; 19(6): 317-321 | DOI: 10.36290/ped.2018.062
Moderní technologie se staly běžnou součástí každodenního života a do dětských rukou se dostávají často již v kojeneckém období. Nadměrné používání chytrých telefonů, tabletů či počítačů s sebou nese negativní důsledky včetně rizika ohrožení zdravého vývoje a duševního zdraví (MKN-11 nově zařadila duševní poruchu Gaming disorder). Otázkou není, zda moderní technologie používat, či nepoužívat, ale kdy, jaká pravidla používání nastavit a jak být dítěti dobrým průvodcem. Od pediatrů se očekává, že budou včas rodiče a děti edukovat o možných rizicích digitálních technologií a preventivních opatřeních při možném rozvoji technologické závislosti – o tom, že je vhodné omezovat čas strávený u obrazovek, volit přiměřený obsah sledovaného materiálu a zajistit optimální způsoby rodičovské intervence.
Digital technologies have become a regular part of everyday life and children meet them already during infancy. Excessive useof smartphones, tablets or computers has negative consequences, including the risk of pathological development and causingmental health problems (gaming disorder is already described in ICD-11). There is no question whether children should or shouldn’tuse modern technology, but when, and how to set the rules of use and how to be a good guide. Pediatricians are expected toknow when and how to talk to families and children in order to reduce the potential risks of over-exploiting technology and toprevent the development of technological addiction – it is desirable to limit the screen time, to choose the appropriate contentand to ensure optimal ways of parental intervention.
Zveřejněno: 15. prosinec 2018 Zobrazit citaci